D66 Zuidplas pleit voor een ‘virtuele tour’ over de A20 tussen Nieuwerkerk en Moordrecht. “Daarmee stellen we de A20 wel open voor publiek, maar kunnen we de hoge kosten van verbreding van de weg voorkomen,” aldus fractievoorzitter Claudia Wolff.
Volgens Wolff heeft Nederland recht op een virtuele tour over de A20. “Iedereen in Nederland betaalt wegenbelasting. Maar de meeste mensen is het nog nooit gelukt de A20 tussen Nieuwerkerk en Moordrecht – en vice versa – zonder files af te leggen. Met een virtuele tour zouden we dat wel voor elkaar kunnen krijgen.”
Bijkomend voordeel volgens Wolff is dat het maken van een virtuele tour waarschijnlijk veel goedkoper is dan het aanbrengen van extra asfalt. “Het is hartstikke leuk dat minister Schultz van Haegen – of Melanie, zoals wij haar bij Rijkswaterstaat gewoon noemen – 100 miljoen beschikbaar stelt voor extra asfalt, maar als je innovatief en duurzaam nadenkt, heb je zoveel geld niet nodig. Iedereen die het baanvak Nieuwerkerk-Moordrecht op de A20 virtueel aflegt, doet dat niet in een echte auto. Daarmee voorkom je dus feitelijk filevorming.”
Wat Wolff betreft wordt een dergelijke virtuele tour ook gewoon op de digitale snelweg gezet. “Mits Van Vliet Trucks dat een goed idee vindt. Je hebt toch met privacy te maken.”
De PvdA vraagt zich af of het plan van D66 niet te ver gaat. “Het lijkt een leuk idee, maar er zijn ook grenzen,” zegt fractievoorzitter Pieter Beeldman van PvdA/GroenLinks Zuidplas. “Vadertje Drees heeft ervoor gezorgd dat iedereen in Nederland gebruik kon maken van ons sociale wegennet. Ik denk niet dat hij dat virtueel bedoelde…”