De verbreding van de Hoofdweg naar 2×2 rijbanen is definitief van de baan. “In plaats daarvan gaan we een dubbeldeks Hoofdweg aanleggen,” glundert verkeerswethouder André Muller. “Daarmee krijgen we de door Rotterdam gewenste capaciteit, maar blijft de weg wel lekker smal.”
Na jarenlang gesteggel over het wel of niet verbreden van de Hoofdweg op Nieuwerkerks grondgebied, is deze week eindelijk de oplossing gepresenteerd tijdens een informatieavond voor ondernemers en bewoners van het gewraakte verkeersprobleemgebied.
“Als mijn politieke gevoel mij niet bedriegt, kán niemand tegen dit plan zijn,” stelt Dré Muller. “De weg wordt geen centimeter breder, maar verkeer kan in de toekomst wel lekker doorrazen. Zo wordt de Hoofdweg een nóg betere sluiproute voor mensen die de file op de A20 willen ontwijken.”
Volgens wethouder Jan Hordijk (financiën) wordt momenteel uitgerekend of het goedkoper is de tweede set rijbanen onder de huidige Hoofdweg in te graven of om de weg als het ware te overkappen met een nieuw weggedeelte. “Hoe het ook wordt, de overdekte rijbaan wordt een tolweg. Ik verwacht dat alle cabrio-rijders die weg zullen gebruiken, zodat ze in dit regenachtige land toch lekker met de kap open kunnen rijden en toch niet nat worden. En die cabrio-tijgers hebben toch geld zat…”
Duurzaamheidswethouder Rik van Woudenberg is ook in zijn nopjes met de oplossing. “Deze variant is absoluut toekomstbestendig. Als Rotterdam in de toekomst nog meer auto’s deze kant op wil sturen, of als Capelle besluit haar gedeelte 2×3 rijbanen te maken, dan bouwen wij er gewoon nóg een rijbaan overheen. De enige beperking wat dat betreft zijn de hoogspanningskabels die de weg op de gemeentegrens kruisen. Maar ook daar vindt dit creatieve college wel een oplossing voor.”