Nu de Hollandsche IJssel ongeschikt is gebleken als Waterbusverbinding met Rotterdam, hebben de waterbus-lobby’isten en nieuw plan bedacht om het openbaar vervoer in de IJsselregio te verbeteren. “We hebben vergevorderde plannen om nu een Watermetro te laten gaan rijden.” De eerste kaart is al openbaar gemaakt.
Al jaren wordt gelobby’d om de Waterbus die in de regio Rotterdam vaart, ook koers te laten zetten richting de Hollandsche IJssel. Initiatiefgroep ‘Waterbusje komt zo’ was vorige week teleurgesteld dat het plan vooralsnog niet haalbaar is. “De IJssel zou te smal, te ondiep en te krom zijn,” moppert voorzitter Sylvia Tuurboord. “Het ontbrak er nog maar aan dat ze de IJssel te nat zouden noemen…”
“Toen we de kritiek hoorden, zijn we niet bij de pakken neer gaan zitten, maar hebben we een eigenlijk nóg beter plan bedacht. Wat als er geen ruimte is voor een Waterbus óp het water, waarom zouden we het dan niet ónder water zoeken? Toen kwamen we al snel op het idee voor een Watermetro. We waren eigenlijk gelijk enthousiast.”
De aanleg hoeft niet veel voeten in aarde te hebben. “Kwestie van boren. Als we in staat zijn een treintunnel tussen Frankrijk en Engeland aan te leggen, is dit eigenlijk een eitje. Staat die boormachine eigenlijk op Marktplaats?” vraagt de initiatiefgroep zich hardop af.
“Als het plan doorgaat, hebben de recreatievaart en de beroepsvaart geen last van ons. Maar de inwoners kunnen wel profiteren van een supersnelle verbinding met Rotterdam in het westen en – als het een beetje meezit met de financiering – IJsselstein in het oosten.”