Je bekijkt nu Rijkswaterstaat wil A20 bij Nieuwerkerk versmallen

Rijkswaterstaat wil A20 bij Nieuwerkerk versmallen

Rijkswaterstaat wil de A20 tussen Nieuwerkerk en Moordrecht versmallen tot één rijstrook. Aanleiding is het grote aantal ongelukken op het huidige tweebaans baanvak. “Als we het verkeer over één baan leiden, rijdt het langzamer en gebeuren er dus minder ongelukken,” aldus zegsvrouw Valerie Hultz van Schaegen van RWS.

Rijkswaterstaat heeft de situatie op de A20 ter hoogte van Van Vliet Trucks de afgelopen maanden goed in de gaten gehouden. Sinds de verplaatsing van de afslag Moordrecht kan het verkeer flink doorrijden. “Maar daardoor blijkt een ongeluk in een steeds kleiner hoekje te zitten,” weet Hultz van Schaegen. “De enige oplossing die wij zaegen, is versmallen. Stapvoets rijdend verkeer is volgens de statistieken het veiligste verkeer van Nederland.”

In Zuidplas moppert de politiek al jaren over het feit dat de A20 het ‘ondergeschoven kindje’ is van Rijkswegminnend Nederland. Vanuit het lokale bestuur en volksvertegenwoordiging klinkt de roep om een extra rijstrook steeds luider. Elk bericht op Omroep Zuidplas over de ontelbare botsingen op de A20 wordt met name door de asfalt-o-fielen van de VVD gretig geretweet.

“Tja. Zuidplas,” verzucht de Rijkswaterstaat-woordvoerster Hultz van Schaegen. “In onze ogen blijkt uit die geluiden vooral de beperkte denkkracht van die lokale stuurlui. Op verkeersvisie hebben wij die lokale bestuurders nog nooit kunnen betrappen. Iedereen weet dat als je de A20 zowel richting Gouda als richting Rotterdam een stookje breder maakt, het verkeer alleen maar beter doorstroomt. De files zullen oplossen en iedereen kan doorrijden. Maar zoals iedereen weet: rijdend verkeer maakt eerder ongelukken dan stilstaand verkeer. Dat krijgen wij van de oppermachtige Rijkswaterstaatsdienst maar niet aan het verstand van Zuidplas gepeuterd.”

Rijkswaterstaat is niet van plan zich van de mening van Zuidplas iets aan te trekken. “Desnoods drukken wij onze Rijkswegversmalling er middels een Algemene Maatregel van Bestuur door. Die lokale overheidjes hebben al niets in te brengen, maar we houden soms de schijn op van inspraak. In dit geval willen we dat langdurige theaterstuk even vergeten en meteen ons AMV-machtsmiddel gebruiken. De gevaarlijke situatie op de A20 heeft nu lang genoeg geduurd. We willen het snel oplossen.”