Je bekijkt nu Voorzitter Oranjevereniging betaalde Omroep Zuidplas voor uitzenden Koningslied

Voorzitter Oranjevereniging betaalde Omroep Zuidplas voor uitzenden Koningslied

Voorzitter Peter van der Bas van de Moordrechtse Oranjevereniging heeft Omroep Zuidplas betaald om het Koningslied meerdere malen uit te zenden. Dat blijkt uit stukken waar Polderpeper met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur inzage in heeft gekregen.

Uit de stukken blijkt dat Van der Bas minstens acht, maar mogelijk negen pakjes stroopwafels van zijn voorganger Adri van Meeteren heeft gekregen. Deze stroopwafels werden vervolgens in de schemering van een zaterdagochtend in 2013 naar de studio van de lokale omroep gefietst.

Subtiel

Vlak voor een interview over het Koningslied – dat zou gaan over de vraag of Van der Bas de tekst al uit zijn hoofd kende – zou hij hebben gezegd: “Als jullie het liedje acht of negen keer draaien, mogen jullie tijdens Koningsdag met jullie microfoon vooraan staan bij de aubade op het Kerkplein.” Vervolgens zou hij subtiel acht of negen pakjes stroopwafels over de tafel hebben geschoven.

Betaalmiddel

Na onderzoek van het Openbaar Ministerie is geconcludeerd dat een pakje stroopwafels in Moordrecht nog altijd als wettelijk betaalmiddel geldt en dat de transactie in de studio daarom als ‘betaling’ kan worden aangemerkt.

In een reactie ontkent Van der Bas stellig dat hij heeft geprobeerd zendtijd voor het Koningslied te ‘kopen’. “Als een gebaar van vriendelijkheid bracht ik stroopwafels mee voor de vrijwilligers van de omroep. Bovendien: dat Koningslied was zó goed, daar hoefde ik echt niet extra mijn best voor te doen. Dat zou Omroep Zuidplas toch wel draaien.”

‘Programma geschaad’

Marien Mulder van Omroep Zuidplas is laaiend over de suggestie dat OZ is betaald om het Koningslied te promoten. “Het is klinkklare nonsens wat hier wordt verkondigd. Bovendien wordt door deze beschuldiging het programma geschaad. Er is geen eens wederhoor gepleegd.”

Volgens Mulder neemt dit alles echter niet weg dat een pakje stroopwafels de sfeer tijdens ‘redactionele aandacht voor een onderwerp’ wel degelijk iets beter maakt. “Wat ik hiermee bedoel? Dat zijn uw woorden…”