Afgelopen week hebben de gemeente Zuidplas en ProRail gesproken over de lokatiekeuze voor een treinstation Zevenhuizen. Beide organisaties hebben overeenstemming dat een plek aan de spoorlijn Gouda-Den Haag de beste optie zou zijn. In de zijlijn van het gesprek hebben beide partijen ook afgesproken dat een dergelijk station er niet zal komen.
Volgens de gemeente Zuidplas zou een positionering van het station tussen het oude dorp en de nieuwbouwlokatie Zevenhuizen-Zuid het best zijn geweest. Daarvoor zou echter een spooromlegging nodig zijn. Ingenieurs van de gemeente Zuidplas hebben maanden gewerkt aan het in kaart brengen van het nieuwe tracé. Polderpeper heeft de hand op deze technische tekening weten te leggen.
Volgens woordvoerder Conny Docteur heeft ProRail serieus nagedacht over deze voorzet. “We hebben er zeker 5 minuten onderzoek naar gedaan,” aldus Docteur, “Toen vonden we dat het lang genoeg had geduurd. Wij bij ProRail houden nou eenmaal niet van vertraging.”
De gemeente Zuidplas is teleurgesteld. “Voor onze afdeling Ruimtelijke Ordening is dit een grote klap,” stelt projectwethouder Jan Hordijk. “En ik heb het nieuws zelf ook nog niet verwerkt. Het openen van een nieuw station is een hoogtepunt waar iedere wethouder van droomt. Stiekem had ik al gehoopt op een optreden van Nick en Simon bij het openingsfeest.”
Zuidplasambtenaar Arie-Jan de Fries is realistischer: “We wisten al dat het station er niet zou komen, maar weten nu ook wat de locatie van het station niet zal worden.”
Voor de inwoners van Zevenhuizen is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan: praten met ProRail. Een gesprek over het kansloze station met de toenmalige Nederlandsche Spoorwegen heeft al vanaf het samengaan van Moerkapelle en Zevenhuizen in 1991 hoog op het wensenlijstje gestaan. Oud-burgemeester Lips van Zevenhuizen-Moerkapelle: “Zo’n station trekt natuurlijk geen reizigers, maar praten met ProRail is wel een jongensdroom die waarheid wordt.”