Tour-directeur Christian Prudhomme heeft aangegeven zich zorgen te maken over de route bij Nieuwerkerk in de tweede etappe van de Tour de France van dit jaar. Daar moeten de renners bij kilometerpunt 65,9 km de Scheve Overweg passeren. Prudhomme heeft de problemen met sluitende spoorbomen bij Parijs-Roubaix dit voorjaar nog scherp op het netvlies en eist afspraken met de Nederlandse Spoorwegen.
Verantwoordelijk wethouder Rik van Woudenberg heeft begrip voor de wensen van Prudhomme, maar geeft aan dat afspraken maken met de NS wel heel lastig is. “Toen we vroegen om een nieuw station bij Zevenhuizen deden ze daar ook heel moeilijk over.” Gemeentewerken Zuidplas heeft preventief wel al een zwaardere vergrendeling op de spoorbomen van de Scheve Overweg geplaatst, zodat deze niet door de renners weer opgetild kunnen worden. “Want de veiligheid van de renners staat bij ons voorop,” aldus Van Woudenberg.
Journalist en Tour-kenner Peter Schilthuizen heeft gehoord dat ook Zevenhuizen nog een lastig punt kan worden. “Prudhomme schijnt ingestemd te hebben met het verplaatsen van het ravitaillering-punt van Rotterdam Zuiderpark naar het Leontienhuis. Daar zal Leontien van Moorsel, samen met de wethouders van Zuidplas, de renners de tasjes met gezonde Leontien-shakes aanreiken. Dat wordt een chaos. Iedereen wil die shakes.”
Schilthuizen is er dan ook van overtuigd dat de Tour de France dit jaar in Zuidplas beslist zal worden. “Ik heb bij de historische vereniging de treintijden gekregen en deze aan Robert Geesink meegegeven. Hij weet nu dat hij als eerste bij de ravitaillering in Zevenhuizen aan moet komen, en dan in een keiharde waaier door moet trekken, om voor 16.29 bij de Scheve Overweg te zijn.”