Je bekijkt nu ‘Droogleggen IJssel is oplossing probleem pont Gouderak-Moordrecht’

‘Droogleggen IJssel is oplossing probleem pont Gouderak-Moordrecht’

Een stagiair van de afdeling infrastructuur van de gemeente Krimpenerwaard heeft vandaag een oplossing bedacht voor het probleem met de pont Gouderak-Moordrecht. “Er zijn technieken waarmee een grote waterpartij tijdelijk drooggelegd kan worden. Als we dat toepassen tussen de veerstoepen in Gouderak en Moordrecht, kan iedereen gewoon oversteken en hebben we die hele pont niet meer nodig.”

De stagiair, Marinus Ozes, werkt pas sinds enkele weken op afdeling die het lokale wegen- en waterwegennet in de Krimpenerwaard beheert. “Bij de koffie-automaat hoorde ik twee collega’s druk overleggen over een pontbaas die wil stoppen met het veer tussen Gouderak en Moordrecht. Ik hoorde het even aan en merkte dat ze eigenlijk geen oplossing wisten te bedenken. En dat het volk in opstand dreigde te komen. Er was zelfs sprake van een petitie. En boze Facebookers, nou, dan weet je dat de politiek een oplossing wil.”

“Toen herinnerde ik me een verhaal dat een oud-oom me een keer vertelde. Hij was op vakantie geweest naar de Rode Zee en daar deed het verhaal de ronde dat er ooit een man was die het voor elkaar kreeg met een simpele beweging van zijn wandelstok een stuk zee uiteen te splijten en wel zodanig dat hij en zijn volk gewoon op hun dooie akkertje over de bodem van de zee naar de plaats van bestemming konden wandelen.”

“Stel je toch eens voor dat we dat op het betreffende stuk Hollandsche IJssel voor elkaar kunnen boksen. Dat zou toch ideaal zijn? Kinderen kunnen weer over en weer naar school en/of sportvereniging gaan, boodschappendoeners kunnen weer boodschappen doen in ofwel Gouderak, ofwel Moordrecht. Of vice versa. Moordrecht kan via de kortste weg naar het buitenzwembad in Gouderak. Gouderakkers die willen korfballen, kunnen dat in Moordrecht gaan doen. Auto’s kunnen die enorme omweg via de Gouderaksebrug vermijden en gewoon linea recta van de Dorpsstraat naar de Dorpsstraat.”

De collega’s van stagiair Marinus waren wel te porren voor het plan en gaan het direct uitwerken, om het dinsdag in de gemeenteraadsvergadering in de Krimpenerwaard aan de raad voor te leggen. “De kosten van het project vallen mee,” weet Marinus, “Met Rijkswaterstaat hebben we afgesproken dat binnenvaartschepen zo min mogelijk last zullen hebben van de drooglegging. De veermannen die nu op de pont werken en hun baan dreigen kwijt te raken, willen we omscholen tot ‘IJsselsplijters’. En de laatste drooglegging zal dagelijks weer rond 23.00 uur zijn. Een overtocht te voet zal weer gewoon 30 cent gaan kosten. En last but not least: op zondag wordt er ook gespleten.”